مشاوره و خدمات مهندسی و مدیریت ساخت

پروانه ساخت،اجرا،اخذ پایان کار تا کلید تحویل توسط مهندسین مجرب پایه یک سازمان نظام مهندسی

مشاوره و خدمات مهندسی و مدیریت ساخت

پروانه ساخت،اجرا،اخذ پایان کار تا کلید تحویل توسط مهندسین مجرب پایه یک سازمان نظام مهندسی

مشاوره و خدمات مهندسی و مدیریت ساخت

انجام کلیه خدمات مهندسی با مجوز رسمی از وزارت راه و شهرسازی و سازمان نظام مهندسی ساختمان :
- تهیه نقشه های اولیه ویلا، مسکونی، مجتمع تفریحی،مجتمع مسکونی، آپارتمان و..
- تهیه پروانه ساختمانی و امور اداری در شهرداری ها و دهیاری ها و نظام مهندسی و..
- ساخت و اجرا توسط اکیپ اجرایی مناسب
- برآورد ریالی اجرا قبل از شروع و مدیریت هزینه
- مشاوره تخصصی با حضور متخصص و کارشناس ارشد درحوزه حقوقی و املاک و مستغلات قبل از خرید، قبل از ساخت، حین ساخت و قبل از فروش

پیام های کوتاه
پیوندها

با مزاحمت های ساختمان سازی همسایه ها چه کنیم؟!

چهارشنبه, ۱۵ شهریور ۱۳۹۶، ۱۱:۲۸ ب.ظ

 

سوالی از طرف یکی از خوانندگان وبلاگ بعنوان یک شهروند بصورت خصوصی از بنده شد که در صدد شدم با درج سوال ایشان که بعضا" ، بطور عادی هم از بنده بعنوان شخص حقیقی و حقوقی دست اندرکار ساختمان پرسیده میشود ، نسبت به پاسخگویی به سوال ایشان با استناد به گفته یک وکیل پایه یک دادگستری و قوانین سازمان نظام مهندسی ساختمان و مقررات ملی نمایم:

 

سوال: 

با سلام 

 
و تشکر از وبلاگ شما. بعنوان یک شهروند می خواستم بدانم آیا کارگاه های ساختمانی می توانند در روزهای تعطیل کار کنند ؟ و موجب ناراحتی تمامی همسایگان بشوند ؟
اگر خیر لطف کرده راهنمایی فرمایید باید به چه ارگان دولتی شکایت کرد 
با احترام 
 
پاسخ:

پاسخ کوتاه این است که منعی برای فعالیت در روزهای تعطیل برای کارگاه ای ساختمانی وجود ندارد مگر اینکه خارج از ساعات کاری عرف مثلا قبل از ۸ صبح و یا بعد از ۶ عصر باشه که میتوانید قانوناً بخواهید که سر و صدا نکنند. اصولا" ساعات کاری قانونی در کشور ما از 8 صبح تا 17 عصر و نهایتا" 18 می باشد.

مرجع رسیدگی هم شهرداری ها و درصورت عدم رسیدگی شکوایه ی قضایی است.

اما اگر تمایل به دانستن موارد بیشتری در این مورد باشید متن زیر را مطالعه فرمایید.


ساختمان سازی روی اعصاب مردم
نگاهی حقوقی به مزاحمت های ناشی از ساخت وساز برای همسایگان

نویسنده: مهسا قوی قلب

ساختمان سازی همیشه با مواردی همچون تخریب ساختمان قدیمی، گودبرداری، آهن ریزی و... همراه است و در طول اجرای تمامی طرح ها استفاده از ماشین آلات مربوطه توام با آلودگی صوتی و زیست محیطی بسیار بالانیز حتمی است.استفاده از این قبیل ماشین آلات ساختمانی با صداهای دائمی، صدای گوشخراش حاصل از ریختن آهن آلات در نیمه های شب و بعدازظهرها و گودبرداری های طولانی با صداهای ناهنجار و مواردی از این قبیل همگی موجب سلب آرامش همسایگان شده و در یک کلام حقوق شهروندی را تضییع می کند.ساختمان سازی موضوعی است که بسیاری از شهروندان بخصوص ساکنان شهرهای بزرگ با آن روبه رو هستند. اما آیا همسایگان می توانند از طرق قانونی با این قبیل سازندگان که در بیشتر موارد حقوق شهروندی همسایه خود را زیر پا می گذارند برخورد کنند؟
    
     بهروز فروغی نیا، حقوقدان و وکیل پایه یک دادگستری با نگاهی حقوقی به این معضل که بیشتر کلانشهرهای کشور به آن مبتلاهستند به خبرنگار ایران می گوید: «سال 1374 قانونگذار اقدام به تصویب لایحه مربوط به قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان با اهدافی از جمله وضع مقررات ملی ساختمان به منظور اطمینان از ایمنی، بهداشت، بهره دهی مناسب، آسایش و صرفه اقتصادی و اجرا و کنترل آن در راستای حمایت از مردم کرده است. در ماده 33 این قانون، تدوین اصول و قواعد فنی ضروری و مرتبط با قانون مزبور به عهده وزارت مسکن و شهرسازی قرار داده شده است که مجموعه اصول و قواعد فنی و آیین نامه کنترل و اجرای آنها، تحت عنوان مقررات ملی ساختمان نامیده می شود.»
    به گفته این حقوقدان، مطابق مبحث 12 مقررات ملی ساختمان با عنوان ایمنی و حفاظت کار در هنگام اجرا که آخرین بار در سال 1392 ویرایش شده و حسب ماده 34 قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان، شهرداری ها و سایر مراجع صدور پروانه و کنترل و نظارت بر اجرای ساختمان و امور شهرسازی، مجریان ساختمان ها و تاسیسات دولتی و عمومی، صاحبان حرفه های مهندسی ساختمان و شهرسازی و مالکان و کارفرمایان، مکلف به اجرای آن هستند.
    وی در ادامه می افزاید: «اشخاص یاد شده باید در اجرای عملیات ساختمانی برای تمامی ساختمان های مشمول قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان، سلامت و بهداشت تمامی افرادی را که در مجاورت یا نزدیکی کارگاه ساختمانی عبور و مرور، فعالیت یا زندگی می کنند را مدنظر قرار دهند و از هرگونه آلودگی هوا، آب، خاک و نیز آلودگی صوتی ناشی از عملیات ساختمانی پرهیز کنند. در این زمینه مسئولیت نظارت عالیه بر اجرای ضوابط و مقررات ملی ساختمان در اجرای تمامی ساختمان ها و طرح های شهرسازی و عمرانی بر عهده وزارت مسکن و شهرسازی قرار داده شده است. پس این وزارتخانه باید در صورت برخورد با هرگونه تخلفی در این خصوص، دستور جلوگیری از ادامه کار را به مهندس ناظر و مرجع صدور پروانه ساختمانی مربوطه ابلاغ و تا رفع تخلف موضوع را پیگیری نمایند.»
    وکیل دادگستری با اشاره به حکم ماده 35 قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان بیان می دارد: «بدیهی است مراجع مربوطه نیز موظف به همکاری و اجرای تصمیم ها خواهند بود. ضمن این که طبق ماده 40 قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان، متخلفان از نظر کیفری نیز قابل تعقیب توسط مراجع قضایی هستند. »
     بنابراین به نظر می رسد قوانین و مقررات موجود می تواند از حقوق شهروندی اشخاص در مقابل مزاحمت های ایجاد شده توسط کارگاه های ساختمانی حمایت کند.
    در خصوص محدودیت تردد کامیون ها و تریلرها در ساعت هایی از شبانه روز در سطح شهر و نظر به این که برخی سازندگان با استناد به این محدودیت این حق را برای خود قائل شده تا قسمتی از مصالح ساختمانی پرخرج از جمله تیرآهن را در شب هنگام و در محل ساخت ساختمان تخلیه کنند، این امر بطور قطع باعث ایجاد سروصدا و در نهایت مزاحمت برای ساکنان مجاور خواهد شد. فروغی نیا در این باره بیان می دارد: « مطابق مبحث 12 مقررات ملی ساختمان هرگونه اقدامی که باعث آلودگی صدا یا ایجاد مزاحمت برای ساکنان مجاور شود عملی خلاف قانون بوده و مالکان یا سازندگان این گونه اماکن این حق را ندارند که محدودیت تردد را بهانه ایجاد مزاحمت نمایند به این خاطر سازندگان بهتر است مصالح مورد نیاز سنگین را به محل ساخت بنا حمل کرده و روزها با استفاده از تجهیزاتی همانند جرثقیل اقدام به تخلیه بار نمایند.»
    به گفته فروغی نیا سه عامل می تواند از جمله دلایلی باشد که باعث شده با وجود مقررات قانونی و لازم الاجرا همچنان شاهد وجود کارگاه های ساختمانی مزاحم در سطح شهرها و رعایت نکردن حقوق شهروندی در این خصوص باشیم که عبارتند از:
    1 – اطلاع و آگاهی نداشتن شهروندان از مقررات قانونی موجود که بطور قطع از طریق اطلاع رسانی های لازم و مکرر توسط ارباب جراید بخصوص رسانه ملی می توان این آگاهی را به شهروندان ارائه کرد تا در صورت مواجهه با چنین تخلف هایی که باعث سلب آسایش آن ها می شود، به مراجع مربوطه قانونی مراجعه و با پیگیری جدی موضوع تا رفع کامل تخلفات صورت گرفته ضمن برخورداری از محیطی امن، به ایجاد فرهنگ نظارت مردمی در جامعه و حق طلبی نیز کمک شایان توجهی نمایند.
    2 – اجرا نشدن صحیح قوانین و مقررات و نبود نظارت کامل بازرسان دستگاه های ذی ربط باعث می شود این امکان و شرایط برای معترضان به حقوق مردم فراهم شده تا به منظور سودجویی یا راحت طلبی بیشتر، بی اعتنا به حقوق دیگران، اسباب تضییع حقوق سایرین را ایجاد کرده و دستیابی به منافع بیشتر را مقدم بر حفظ و احترام به حقوق شهروندان قرار دهند.
    3 – ضعف برخوردهای قاطع قانونی با متخلفان از مقررات ملی ساختمان نیز یکی دیگر از عوامل مذکور است که اگر اینچنین نبود، هیچگاه طرح بحث مذکور، موضوعیت پیدا نمی کرد.
    
     لزوم بازنگری در قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان
    «متاسفانه به دلایل مختلف در زمینه ساعت کاری کارگاه های ساختمانی قانون مشخصی وجود ندارد. همچنین ایجاد گرد و خاک منوط به ایجاد زباله یا میزان CPM گرد و خاک ایجاد شده است. در زمینه میزان دسی بل حاصل از سروصداهای ناشی از ساخت و ساز نیز قانونی وجود ندارد، اما یک قانون کلی در این زمینه بیان می دارد هر نوع ساخت و ساز نباید به همسایگان مجاور آزاری برساند ولی تعریف این که این آزار چیست در قانون وجود ندارد.»
    بهروز اسماعیل زاده، کارشناس دادگستری در این باره می گوید: <بطور معمول در صورت بروز شکایت در این گونه موارد محاکم از یک کارشناس در زمینه میزان سروصدا، گردوخاک، آلاینده ها و تکه های فوم پخش شده در هنگام انجام کار نظرخواهی می کنند که آیا میزان موارد یاد شده مطابق عرف معمول است یا خیر و با همین مواردی که فقط در عرف وجود دارد شاید بتوان از ایجاد مشکل پیشگیری کرد.>
    وی در ادامه می افزاید: « در صورت وجود شکایت، دادگاه فرد مورد تایید خود را به محل مورد نظر می فرستد و میزان ذرات آلاینده توسط وی اندازه گیری می شود. اگر مشکلات بیشتر از حد باشند غیرمجاز تلقی می شوند. در زمینه صدا هم میزان دسی بل غیرمجاز اندازه گیری می شود. گفتنی است این افراد مورد تایید قوه قضائیه هستند که قابلیت تشخیص موضوع را به لحاظ علمی دارند و از کارشناسان رسمی هستند.»
    به گفته اسماعیل زاده پس از بررسی های لازم چنانچه میزان آلاینده ها مطابق عرف نباشد دادگاه از سازنده درخواست می کند آزار و اذیت به وجود آمده را قطع کرده و با توجه به میزان خسارت وارده که توسط کارشناس برآورد شده محاکم مربوطه دستور به دریافت خسارت از سازنده می دهند. با وجود این در کشور ما این گونه مسائل در همان ابتدای امر به دلیل این که با ایجاد درگیری و طرح پرونده در دادگاه، سازندگان متحمل خسارت خواهند شد، حل و فصل می شوند، زیرا در غیر این صورت به دلیل وجود پرونده قضایی، شهرداری دستور قطع ساخت و ساز می دهد و سازنده بلافاصله به فکر حل مساله می افتد تا از بروز خسارت ها جلوگیری کند.
    
     آرامش شهروندان زیر چرخ های کامیون ها
     برخی از تماس هایی که توسط شهروندان در ساعت های پایانی شب یا پس از نیمه شب با پلیس 110 گرفته می شود، در زمینه تخلیه بار از سوی خودروهای سنگین است که همیشه با صداهای هولناکی همراه هستند. ساعت هایی که بسیاری از شهروندان ممکن است در حال استراحت یا خواب شبانه باشند.
    اسماعیل زاده با اشاره به این که سازندگان، آهن آلات را در خارج از محدوده شهر تهران خریداری می کنند، می گوید: «تریلرها و کامیون هایی که پمپ و کمپرسور های بزرگ نیز حمل می کنند تنها می توانند در فاصله زمانی ساعت 12 تا 6 صبح در روزهای عادی و 10 شب تا 6 صبح در روزهای تعطیل تردد کنند. در غیر این صورت توسط پلیس راهور متوقف و جریمه می شوند و یک روز هم این خودروها متوقف خواهند شد. در پی تماس تلفنی همسایگان در خصوص آزار و اذیتی که به دلیل تخلیه بارهای سنگین می بینند پلیس با مراجعه به محل و آگاهی از محدودیت ساعت های تردد این خودروها تنها می تواند به تذکر شفاهی بسنده کند و هیچ اقدام اجرایی را نمی تواند به عمل آورد.»
    با این اوصاف این پرسش به ذهن خطور می کند که آیا در سایر پایتخت های دنیا نیز چنین مشکلات مشابهی وجود دارد؟
     این کارشناس رسمی دادگستری در پاسخ به این سوال بیان می دارد: «تکنولوژی ساخت ساختمان در کشورهای پیشرفته بسیار متفاوت است. در اغلب این کشورها قطعات ساختمان ها به صورت پیش ساخته است و حتی عملیات مونتاژ هم در محل ساخت قطعات انجام می شود. البته در کشور ما نیز نسبت به 20 سال گذشته تکنولوژی ساختمان سازی پیشرفت چشمگیری داشته و بسیاری از قطعات از قبل ساخته می شوند اما تنها مشکل مونتاژ است که به دلیل حمل با تریلر و ساختار اجرای مونتاژ در نهایت با سروصدای فراوان همراه است. در کشورهای پیشرفته ابزارهایی به کار می روند که هیچ گونه سروصدایی ایجاد نمی کنند مگر در حاشیه شهرها که خانه ها از یکدیگر فاصله های زیاد دارند ولی در شهرهای پرجمعیت ساخت وسازها بدون ایجاد مزاحمت های صوتی و گرد و خاک است.»
    به اعتقاد اسماعیل زاده با پیشرفت علم و بهره گیری از تکنولوژی های روز دنیا می توان تا اندازه قابل توجهی از ایجاد مزاحمت های ناشی از ساختمان سازی ها جلوگیری کرد.
 روزنامه ایران، شماره 5650 به تاریخ 30/2/93، صفحه 18 (حقوقی) 

 

در پایان نگارنده وبلاگ از هموطنان و همشهریان گرانقدر خواهشمند است تا جایی که امکان دارد با تعامل و مدیریت تعارض و هوش اجتماعی خود، با تعاملی منطقی در ارتباط با سازندگان باشند تا چرخه یکی از بزرگترین صنعتهای مولد کارآفرین کشور به حرکت خود ادامه یابد. باسپاس  

نظرات  (۳)

اگه سوال رو می خوندی بد نبود فیلسوف جان
پاسخ:
عرض سلام خدمت حضرت آقا.
کدام مطلب را میفرمایید ؟ اگر منظورتان مطلب مزاحمتهای ساختمان سازی است که اگر متن پاسخ را کامل مطالعه فرمایید پاسخ سوال در متن ذکر شده.
با سپاس.

مقاله عالی بود در این زمینه ممنون از شما

دوست گرامی، سوال در مورد مجاز بودن فعالیت کارگاه ها در روزهای تعطیل بود، لطفا واضح و صریح بفرمایید مجاز هست یا خیر؟ 

پاسخ:
منعی برای فعالیت در روزهای تعطیل برای کارگاه ای ساختمانی وجود نداره مگر اینکه خارج از ساعات کاری عرف مثلا قبل از ۸ صبح و یا بعد از ۶ عصر باشه که میتونید قانوناً بخواهید که سر و صدا نکنند. 

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی