مشاوره و خدمات مهندسی و مدیریت ساخت

پروانه ساخت،اجرا،اخذ پایان کار تا کلید تحویل توسط مهندسین مجرب پایه یک سازمان نظام مهندسی

مشاوره و خدمات مهندسی و مدیریت ساخت

پروانه ساخت،اجرا،اخذ پایان کار تا کلید تحویل توسط مهندسین مجرب پایه یک سازمان نظام مهندسی

مشاوره و خدمات مهندسی و مدیریت ساخت

انجام کلیه خدمات مهندسی با مجوز رسمی از وزارت راه و شهرسازی و سازمان نظام مهندسی ساختمان :
- تهیه نقشه های اولیه ویلا، مسکونی، مجتمع تفریحی،مجتمع مسکونی، آپارتمان و..
- تهیه پروانه ساختمانی و امور اداری در شهرداری ها و دهیاری ها و نظام مهندسی و..
- ساخت و اجرا توسط اکیپ اجرایی مناسب
- برآورد ریالی اجرا قبل از شروع و مدیریت هزینه
- مشاوره تخصصی با حضور متخصص و کارشناس ارشد درحوزه حقوقی و املاک و مستغلات قبل از خرید، قبل از ساخت، حین ساخت و قبل از فروش

پیام های کوتاه
پیوندها

۲۳ مطلب در تیر ۱۳۹۴ ثبت شده است

مطابق نامه ابلاغی بشماره  ۱۹۵۱۲/ش مورخ ۹۴/۲/۲۹ ریاست نظام مهندسی کشور (مهندس اکبرترکان) و استناد به بند«ث» ماده ۴۴. آئین نامه اجرایی قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان مصوب سال ۱۳۷۵ ،مهندسان عزیز باید نسبت به پرداخت حق عضویت خود حداقل تا پایان سال ۹۳ اقدام نمایند تا به عنوان عضو دارای  «عضویت معتبر» امکان شرکت درانتخابات و اعطای رأی را داشته باشند.
با این وصف و با نگاهی به تعداد اعضای ثابت و موقت که بیش از ۲۰/۰۰۰ نفر میباشند ، و با التفات به اینکه حدود ۱۲/۰۰۰ نفر از اعضا دارای پروانه نمیباشند و پیگیر پرداخت حق عضویت خود نبوده اند ،متاسفانه تعداد زیادی از مهندسان سازمان حق عضویت پرداخت ننموده اند، و از اعضای دفاتر مجری حقوقی نیز حتی در زمان تمدید پروانه دفتر یا ارتقاء پایه نیز حق عضویت دریافت نشده است ( که این نوع فرآیند خود جای سوال دارد) شاید حدود نیمی از اعضا مطابق این دستورالعمل فاقد وجاهت قانونی برای اعطای رأی باشند ، و این مسئله در نوع خود ، جای تأمل دارد.
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۸ تیر ۹۴ ، ۱۲:۳۳

باتوجه به حق مالکیت معنوی کلیدواژه های آزمون نظام مهندسی ساختمان که متعلق و برگرفته شده از  سایت کلید واژه (www.kelidvajeh.ir)

بود، این مطلب از این وبلاگ حذف گردید.

با آرزوی موفقیت برای همه ..

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۶ تیر ۹۴ ، ۰۱:۴۱

رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان گلستان اعلام کرد : آزمون ادواری ایمنی عمومی برای مهندسان گلستان برگزار می شود

رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان گلستان از برگزاری آزمون ادواری ایمنی عمومی با هدف ایجاد اشتغال فعال و نیز افزایش ضریب ایمنی کارگاه های ساختمانی، برای مهندسان عضو سازمان نظام مهندسی ساختمان گلستان خبرداد.
به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل شورای مرکزی، رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان گلستان گفت: مهندسان عضو این سازمان می توانند در آزمون ادواری ایمنی عمومی که توسط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برگزار می گردد، شرکت نمایند. 
عبدالجلال ایری با اعلام این خبر افزود:  این کار با هدف ایجاد اشتغال فعال برای مهندسان و نیز افزایش ضریب ایمنی کارگاه های ساختمانی صورت می گیرد.
وی اظهار داشت : براساس ماده 4 آیین نامه « به کارگیری مسئولین ایمنی در کارگاه ها» آزمون ادواری ایمنی عمومی از طریق مرکز تحقیقات و تعلیمات حفاظت فنی و بهداشت کار وزارتخانه  فوق الذکر به عنوان مرجع ذیصلاح  برای مسئولان ایمنی کارگاه ها برگزار می گردد.
ایری اضافه کرد : کلیه مهندسان اعم از دارای پروانه اشتغال و بدون پروانه می توانند با تکمیل فرم و تحویل آن به دفاتر نمایندگی سازمان در سطح استان  آمادگی خود را جهت حضور در این آزمون اعلام نمایند.
لازم به توضیح است  که آن دسته از مسئولان ایمنی که دوره های آموزشی عمومی و تخصصی مرکز فوق الذکر را طی نموده و موفق به دریافت گواهینامه پایان دوره شده اند از این مقوله مستثنی می باشند. همچنین طبق بخشنامه ابلاغی،  معرفی شدگان در صورت عدم حضور و یا عدم موفقیت در آزمون مربوطه، ملزم به طی دوره آموزشی ایمنی عمومی که توسط مرکز تحقیقات و تعلیمات حفاظت فنی و بهداشت کار و سایر مجریان ذیصلاح برای مسئولان ایمنی برگزار می گردد ، خواهند بود.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۰ تیر ۹۴ ، ۱۲:۳۷

خورشید را باور دارم حتی اگر نتابد،
به عشق ایمان دارم حتی اگر آن را حس نکنم،
و می دانم تا خدا هست، جایی برای ناامیدی نیست.


۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۲ تیر ۹۴ ، ۱۴:۴۵

بیا برویم رو به روی بادِ شمال 

آن سوی پرچین گریه‌ها 
سرپناهی خیس از مژه‌های ماه را بلدم 
که بی‌راهه‌ی دریا نیست. 

دیگر از این همه سلامِ ضبط شده بر آدابِ لاجرم خسته‌ام 
بیا برویم! 

آن سوی هر چه حرف و حدیثِ امروزست 
همیشه سکوتی برای آرامش و فراموشی ما باقی‌ست 
می‌توانیم بدون تکلم خاطره‌ئی حتی کامل شویم 
می‌توانیم دمی در برابر جهان 
به یک واژه ساده قناعت کنیم 
من حدس می‌زنم از آوازِ آن همه سال و ماه 
هنوز بیت ساده‌ئی از غربتِ گریه را بیاد آورم. 
من خودم هستم 
بی خود این آینه را رو به روی خاطره مگیر 
هیچ اتفاق خاصی رخ نداده است 
تنها شبی هفت ساله خوابیدم و بامدادان هزارساله برخاستم.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۲ تیر ۹۴ ، ۱۴:۴۲

بازبینی این قانون و اصلاحات آن در سال ۷۴ به تصویب هیئت دولت رسید.  طی ۲۰ سال گذشته وضعیت جامعه‌ مهندسی تغییر و تحولات گسترده‌ای از نظر کمیت و کیفیت پیدا کرد که نیازمند قانونی متناسب با وضعیت روز است.آخرین اصلاح این قانون چندسال پس از زلزله مهیب رودبار و منجیل به تصویب رسید. وضعیت پراکندگی مهندسان در سطح کشور و تعداد ناکافی مهندسان در آن زمان ویژگی جامعه ایران در ۲۰ سال پیش بود و طی این سال‌ها شاهد تحولات زیادی بوده‌ایم.

باید گفت قانون نظام مهندسی در زمان تصویب خود نقاط مثبت فراوانی داشت اما امروزه پاسخگوی نیاز جامعه نیست و در شرایط فعلی با توجه به افزایش جمعیت مهندسان و نیاز جامعه به مسکن بیشتر و با کیفیت‌تر ضرورت دارد این قانون بار دیگر مورد ارزیابی قرار گرفته و متناسب با نیاز جامعه به‌روز شود.

طرح اصلاح قانون نظام‌مهندسی که چندی پیش در مجلس شورای اسلامی مورد تایید نمایندگان ملت قرار نگرفت،تغییراتی که چندی پیش به صحن علنی مجلس شورای اسلامی رسید اساسی نبود و مشکلات جامعه امروز را حل نمی‌کرد به همین خاطر نیز در مجلس مورد تایید و در نهایت تصویب نمایندگان قرار نگرفت.بحث مهم این است که تغییرات و اصلاحات به نفع مردم، مسکن و مهندسان انجام شود.

باید پذیرفت که حذف افراد فاقد صلاحیت و تخصص در تصمیم‌گیری‌های کلان و اجرا از اهمیت بسزایی برخوردار است، این مهم با اصلاح قانون نظام‌مهندسی و به‌روز‌کردن آن امکانپذیر است.


۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۰ تیر ۹۴ ، ۱۹:۴۴


«دستور اکید» رئیس سازمان نظام مهندسی در احداث ساختمان توسط مهندسان ذیصلاح

از این لحظه به بعد امکان هیچ‌گونه ساخت وسازی بدون استفاده از مجری‌ذی‌صلاح وجود ندارد و ساخت و ساز بدون استفاده از مجری صاحب صلاحیت جرم محسوب شده و طبق قانون در صورت بروز این تخلف با عاملین آن برخورد خواهد شد.



۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۰ تیر ۹۴ ، ۱۹:۳۹

دستور ریاست محترم نظام تهران، دقیقا ، راه حلی است که ما پیشنهاد داده بودیم ، ولی برخی از دوستان میگویند ، نمیتوانند کارفرمایان سازنده که سالها ساختمان ساخته اند و حتی از یک مهندس هم بهتر میسازند ، مجاب کنند به این امر ، درست است این واقعیتی است ، ولی حقیقت اینستکه ، اگر ساختمان و ساختمان سازی جزئی از یک صنعت حرفه ای است باید توسط شخص حقیقی یا حقوقی ذیصلاح انجام پذیرد. 

حرکت خوبی را شروع کردند.

در ابتدا چالشی خواهد بود ، ولی در ادامه باید دید ...


پیام ریاست و معاونت محترم فنی و مهندسی سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران در خصوص امور مجریان
کلیه ناظرین در هر مرحله از مراحل اجرا که مشاهده نمایند به هر دلیل عملیات اجرایی توسط شخصی غیر از سازنده ذیصلاح در حال انجام می باشد موظفند مراتب را سریعابه سازمان استان و شهرداری منطقه جهت اقدام مقتضی اعلام نمایند.
متن ذیل در گزارش قیدگردد:
عملیات اجرایی بدونسازنده ذی صلاح در حال انجام بوده لذا مراتب طبق قوانین مربوطه جهت جلوگیری ازعملیات اجرایی و اقدامات مقتضی اعلام گردد.
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۰ تیر ۹۴ ، ۰۱:۰۵

ریشه و معنای نام شهرها گیلان


*آستارا

در گذشته چون در منطقه آستار مردابها و باتلاقهای زیادی بود کاروانهایی که از آنجا می گذشتند بسیار آهسته و با احتیاط باید از آن منطقه می گذشتند, و آن منطقه را آسته رو یا آهسته رو می خواندند, که کم کم به آستارا تبدیل شد*


*انزلی

چند روایت درباره نام انزلی:۱: انزلی برگرفته از کلمه انزلیج یعنی اسکله ی پهلو گرفتن کشتی ها.۲: برگرفته از نام قوم انزان که در گذشته در ساحل دریای مازندران می زیستند. ۳: انزل و یا انگر که معنی لنگر می دهد. ۴: چون کادوسیان, یعنی ساکنان بومی گیلان با پارسیان متحد شدند, به این مناسبت این محل را انشان یا انزان که خاستگاه پارسیان بود نامیدند. سال ۱۳۱۴ نام شهر را به پهلوی تغییر دادند و در سال ۱۳۵۷ دوباره به انزلی تغییر یافت*


*رشت

نام قدیم رشت دارالمرز بود. نمیدانم از کی به رشت تغییر یافت. روایتی است که چون این شهر یکی از مراکز بزرگ ابریشم ریسی بود نام رشت که مشتق از ریسیدن و رشتن است روی آن گذاشته شد. به روایتی دیگر کلمه رشت از دوبخش “رش” یا وارش که به معنی باران ریز است و پسوند “ت” که تداوم را میرساند تشکیل شده است، و مجموع آن می شود شهر باران های همیشگی. به عقیده دهخدا کلمه رشت به حساب ابجد سال ۹۰۰ هجری می شود و چون شهر در این سال ساخته شده است آنرا رشت نامیدند-



*رشت: ابتدا قصبه ای بود که در میان دو رودخانه گوهررود و سیاهرود قرار داشت و از این جهت نیز قدمت دیرینه دارد. ولی از جهت سابقه شهری، اولین بار نویسنده حدود العالم و سپس حمدالله مستوفی، در قرن هشتم هجری، از این شهر نام برده است. نام قدیمی رشت دارالمرز یا دارالامان بوده که قبل از این دو، به آن بیه یا بیه پس می گفته اند. بیه در لغت نامه ها، رود و یا مصب بین دو رودخانه معنی شده است چون در لغت اوستا و پارسی بی-آوه به معنی منسوب به دو آب است.چنین به نظر می رسد که دلیل این نامگذاری، قرار گرفتن آن در میان دو رودخانه است که به مثابه حفاظ و دیوار شهر محسوب می گردید. بنابراین نام بیه پس (بی-آو-پاس) به معنی محل پاسداری شده توسط دو رودخانه است. بنابراین اگر خود نام رشت را هم در رابطه با همین ویژگی این شهر معنی نمائیم راهی منطقی پیموده ایم: برای این امر لازم می آید که تصور نمائیم در اساس جزء بیه (منسوب به دو) به همراه نام رشت در اول آن به کار می رفته است یعنی در اصل اسم شهررشت، در آغاز بی- آو “را-ایشت” (یعنی ناحیه حفاظت شده در میان دو رود) بوده است که جزء اوستایی دوم آن یعنی را-ایشت (جایگاه پاسداری شده)علی القاعده در اثر تکرار تلفظ در طی قرون و اعصار تلخیص یافته و تبدیل به رشت شده است. در عهد مسلمین شهری به نام رشت در کنار جیحون در سمت شمال خراسان وجود داشته است که به احتمال زیاد مفهوم آن هم شهر پاسداری شده بوده است.


رودسر

رودسر از شهرهای باستانی ایران است و در دوران باستان کوتم نامیده می شد. اعراب آنرا هوسم می نامیدند. حدود پانصد سال پیش نام شهر به رودسر(کنار رود) تغییر یافت*


*صومعه سرا

اسم این شهر برگرفته از عارف بزرگ قرن چهارم و پنجم هجری شیخ عبدالله صومعه ای می دانند که امروزه مزارش در اول جاده صومعه سرا ـ فومن قرار گرفته است. برخی بر این باورند که چون در گذشته های دور در این منطقه گلی به نام (صومعه) وجود داشته و اسم آن از آنجا برگرفته شده است. از آنجائیکه در زبان گیلکى صومعه سرا را ” سوماسرا” تلفظ مى کنند،و با توجه به معنى کلمه “سوما” که زاهد و بى ریا معنى مى دهد،گروهى این مساله را دلیل نامگذارى این منطقه میدانند. والبته قرار گرفتن تعداد قابل توجهى امامزاده و مسجد در این منطقه نیز از نکات قابل اشاره در نامگذارى این شهرستان مى باشد. (این مطلب تماما از وبلاگ سوما می باشد )*


*لاهیجان

لاهیجان: یعنی شهر ابریشم . دکتر بهرام فره وشی استاد زبان های باستانی می نویسد : لاه در پارسی میانه به ابریشم اطلاق می شده و در برهان قاطع لاه به معنی پارچه ابریشمی سرخ آمده است. لاهیگان که لاهیجان شده یعنی محلی که در آنجا ابریشم به دست می آید*


*لنگرود

لنگرود که در قدیم بندرگاهی آباد بود و چون در رودخانه اش کشتی ها و قایق ها لنگر می انداختند، نام “لنگر رود” و بعدها لنگرود را به خود گرفت*

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۰ تیر ۹۴ ، ۰۰:۰۸

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان به همراه اعضاء هیات رئیسه از سازمان نظام مهندسی ساختمان استان سمنان  بازدید کرده پس از بازدید در جلسه ای با اعضاء نظام مهندسی این استان و معاون عمرانی استاندار سمنان،  و بر اهمیت نقش سازمان نظام مهندسی در خروج از رکود بخش صنعت ساختمان تاکید کرده و به دلایل این رکود پرداخت. 
به گزارش روابط عمومی  وامور بین الملل ، رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان به همراه اعضاء هیات رئیسه از سازمان نظام مهندسی ساختمان استان سمنان  بازدید کرده و سپس در جلسه ای با اعضاء نظام مهندسی این استان و معاون عمرانی استاندار سمنان، بر اهمیت نقش سازمان نظام مهندسی در خروج از رکود بخش صنعت ساختمان تاکید کرده و به بررسی دلایل این رکود پرداخت.  
اکبر ترکان در این جلسه گفت: ما می خواهیم با همفکری یکدیگر راه حلی پیدا کنیم تا  از  این رکودی که در صنعت ساختمان کشور  حاکم است، خارج شویم. در بعضی از سال ها تا حدود صد و ده میلیون متردر کشور ساخت و ساز داشته ایم اما میزان متوسط این ساخت وساز تا حدود صدمیلیون متر با قیمت متوسط هشتصد هزارتومان بوده که سالیانه ما تقریبا هشتاد هزار میلیاردتومان چرخش مالی در ساخت وسازهای شهری داشته ایم و این مقدار دو برابر بودجه عمرانی کشور برابر  است. البته همانگونه که می دانید بیشتر تمرکز مالی در بخش ساختمان در تکمیل واحد های مسکونی  متمرکز است و در واقع بیشتر سازندگان واحدهای مسکونی به دنبال تکمیل واحدهای خود هستند و به دنبال ساخت وساز جدید نمی روند و می دانید که  در احداث ساختمان های جدید  اصولا 30درصد اول صرف  تهیه وخرید کالاهای ساختمانی می شود، بنابراین با توجه به تکمیل واحد های ساختمانی از سوی سازندگان، بیشتر کارخانه ها و تولید کنندگان کالاهای ساختمانی مانند، بتن ، سیمان وفولاد با کاهش تولید و فروش مواجه می شود. 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۸ تیر ۹۴ ، ۰۱:۰۵

بزرگترینافسوس آدمی این است که حس می کند می خواهد، اما نمی تواند، و به یاد می آورد زمانی را که می توانست اما نمی خواست. روزی که تلاش را شروع کنید، تمام مسئولیت را خود بر عهده بگیرید، ازعذر و بهانه بگریزید و گناه و خطا و شکست را به گردن دیگران نیاندازید، آن روز، سر آغاز گام های موفقیت آمیز شماست.

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۰۷ تیر ۹۴ ، ۱۴:۵۳

هرچند خط مشی کاری و راهبردهای عملی سازمان نظام مهندسی ساختمان ، از بدو تاسیس این سازمان بزرگ با مسوولیتی حیاتی در امر نظارت و اجرای صحیح منطبق بر ضوابط فنی و مقررات ملی ساختمان بر عهده شورای مرکزی بوده و میباشد ولی ، بی گمان هیات مدیره هر سازمان ، بسان مغز آن سازمان عمل میکند ، عناصری کلیدی که چگونگی عملکرد سازمان و همه اجزاء و ارکان وابسته به آن را با تصمیمات و عملکردشان رقم خواهند زد .

تصمیم گیریهای خرد و کلان در چهارچوب قوانین وضع شده با در نظر داشتن شرایط و اوضاع و در نظر داشتن آمار ساخت و ساز و قبولی های آزمون نظام مهندسی به نحو بسیار موثری بر عملکرد اعضای سازمان ، خصوصا" صاحبان پروانه اشتغال به کار مهندسی ، گاهی کارساز و گاهی هم ممکن است ایجاد گره و مشکل نماید ..

بنابراین ، حضوری فعال ، آگاهانه و هوشمندانه ، متحدانه (همسو با سایر اعضاء هیات مدیره در راستای منافع جمعی)* و تقریبا" تمام وقت را میطلبد؛همراه با تحقیق و رصد شرایط و اوضاع و آمار بروز شده.

حضوری که واقعا" به معنای "حاضربودن" باشد ،حضوری که بهمراه مسئولیت پذیری واقع گرایانه و بهره بردن از راهنمایی و یاری پیشکسوتان با تجربه و سایر اعضاء همکار توانا و مدبر باشد.

در روزهایی که به پیشواز انتخابات هفتم هیات مدیره های سازمانهای نظام مهندسی میرویم ، امیدوارم دوستانی سکان دار این کشتی پر

 مسافر باشند که "حاضر " باشند .. "حضوری" توانمند ، واقعی ، موثر و مثبت ..

به امید سالهایی که ساختمانهایی ایمن و با کیفیت و طول عمری بالا ، بهره بردارانی راضی و مهندسینی خشنود داشته باشیم ..



* : همواره منافع جمعی تعریفی است از منفعت بهره بردار،مهندسین مرتبط و سرمایه گذار


۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۶ تیر ۹۴ ، ۲۰:۲۱

یکی از صبح‌های سرد ماه ژانویه سال ۲۰۰۷، مردی در متروی واشنگتن، در حال نواختن ویولن بود

او در مدت ۴۵ دقیقه، شش قطعه از باخ را نواخت  

در این مدت، تقریبا دو هزار نفر وارد ایستگاه شدند که بیشتر آنها در حال رفتن به سر کارشان بودند

کمی به عکس العملهای آنها دقت کنید

یک مرد میانسال، متوجه نواخته شدن موسیقی شد و سرعت حرکتش را کم کرد. چند ثانیه ایستاد، سپس عجله کرد تا دیرش نشود

چند دقیقه بعد

ویولنیست، اولین دلارش را دریافت کرد. یک زن پول را در کلاه انداخت و بدون توقف به حرکت خود ادامه داد


مرد جوانی به دیوار تکیه داد و کمی به او گوش داد، بعد به ساعتش نگاه کرد و رفت


پسربچه سه‌ساله‌ای ایستاد. ولی مادرش دستش را محکم کشید و او را همراه برد پسربچه در حالی که دور می‌شد، به عقب نگاه می‌کرد و ویولنیست را می دید

چند بچه دیگر هم رفتار مشابهی کردند اما همه پدرها و مادرها بچه‌ها را مجبور میکردند که نایستند و سریع با آنها بروند


بعد از 45 دقیقه که نوازنده بدون ‌توقف می‌نواخت

تنها شش نفر مدت کوتاهی ایستادند و گوش کردند

بیست نفر پول دادند، ولی به مسیر خود بدون توقف ادامه دادند

در مجموع ۳۲ دلار هم برای ویلنیست جمع شد


مرد، نواختن موسیقی را قطع کرد

اما هیچ کس متوجه قطع موسیقی نشد

هیچ کس این نوازنده را نشناخت

و متوجه نشد که او جاشوآ بل یکی از بزرگ‌ترین موسیقی‌دان‌های دنیا است

او آنروز در آن ایستگاه مترو یکی از بهترین و پیچیده‌ترین قطعات موسیقی که تا به حال نوشته شده را

با ویولن‌اش که ۳٫۵ میلیون دلار می‌ارزید، نواخته بود

اما هیچکس متوجه نشدتنها دو روز قبل همین هنرمند یعنی جاشوآ بل در بوستون امریکا کنسترتی داشت که قیمت بلیط ورودی‌اش ۱۰۰ دلار بود


این یک داستان واقعی است. واشنگتن پست در جریان یک آزمایش اجتماعی با موضوع ادراک، سلیقه و ترجیحات مردم، ترتیبی داده بود که جاشوآ بل به صورت ناشناس در ایستگاه مترو بنوازد تا معلوم شود


در یک محیط معمولی و در یک زمان نامناسب، آیا ما متوجه زیبایی می‌شویم؟

آیا برای قدردانی و لذت بردن از این زیبایی توقف می‌کنیم؟

آیا ما می توانیم نبوغ و استعداد را در یک شرایط غیرمنتظره، کشف کنیم؟


نتیجه

وقتی ما متوجه نواختن یکی ازبهترین موسیقی‌های نوشته شده دنیا توسط یکی از بهترین موسیقی‌دان‌های دنیا با یکی ازبهترین سازهای دنیا نمی شویم

پس

حتما چیزهای خوب و زیبای دیگری هم در زندگی‌مان وجود دارد که از درک آنهاغفلت می‌کنیم

 

زندگی،جیره مختصریست،مثل یک فنجان چای،وکنارش عشق است،مثل یک حبه قند...زندگی را با عشق،نوش جان باید کرد.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۵ تیر ۹۴ ، ۲۳:۵۱
تفاوت فکر و پول:

تفاوت سکه و ایده در این است که اگر من یک سکه و شما نیز یک سکه داشته باشید و سکه هایمان را با هم جابجا کنیم، باز هر کدام از ما یک سکه خواهیم داشت. اما اگر شما یک ایده و من یک ایده داشته باشم و آنها را با هم مبادله کنیم، هر کدام دارای دو ایده خواهیم بود.
جهان و محیط اطرافمان در حال تغییر است. در چنین شرایطی هیچ چیز خطرناکتر از دل بستن به کامیابیهای دیروز نیست! بیشتر از توجه به سکه های دیگران، به ایده ها و افکارشان توجه کن.

الوین تافلر
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۵ تیر ۹۴ ، ۲۱:۴۶
من شکوفایی گلهای امیدم را در رویاها می بینم، و ندایی که به من می گوید : " گرچه شب تاریک است، دل قوی دار، سحر نزدیک است. "
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۲ تیر ۹۴ ، ۱۳:۰۴
گروه نظام مهندسی- اخلاق حرفه‌ای یک مفهوم کلی، رایج و دارای تعریف است. آنچه معمولا باعث بروز مشکل می‌شود، مصادیق رعایت اخلاق است؛ یعنی داشتن تعریف مجزا از اخلاق حرفه‌ای خود منشاء اختلاف است.

به اعتقاد کارشناسان اجتماعی، هدف از رعایت اخلاق حرفه‌ای، توجه به یک سری چارچوب‌های اخلاقی است که امکان فعالیت و حتی رقابت سالم و حرفه‌ای را ممکن می‌سازد. اصول اخلاقی و حرفه‌ای به همه جا و همه رشته‌ها قابل تعمیم است. لذا اخلاق حرفه‌ای چیزی جدای از اعتقادات مذهبی، آداب و رسوم و فرهنگ مثبت جامعه نیست و به عنوان یک مفهوم کلی همواره مورد قبول همگان بوده و در تمام دنیا نیز به آن اهمیت می‌دهند. در این گزارش به سراغ برخی از اعضای سازمان‌های نظام مهندسی ساختمان کشور رفته‌ایم و نظر آنها را درخصوص این امر مهم که قطعا در آینده سازمان‌های نظام مهندسی ساختمان تاثیرگذار خواهد بود، جویا شده‌ایم.

نقشه‌های دوم از مهمترین عوامل عدم رعایت اخلاق حرفه‌ای

رئیس سابق سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قم در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار «ساختمان» ضمن بیان اینکه بحث اخلاق و رعایت اخلاق حرفه‌ای در همه بخش‌ها مطرح و دارای نقش تعیین‌کننده‌ای در روابط کاری، اجتماعی و فردی است، گفت: فعالیت مهندسی نه به عنوان یک موضوع خاص بلکه به عنوان یکی از فعالیت‌های اجتماعی، و در سطحی وسیع، از بحث اخلاق حرفه‌ای متاثر می‌شود.

سعید خان‌احمدلو در ادامه اضافه کرد: در بسیاری از مواقع ارتباط بین طراح، مجری و ارباب‌رجوع چیزی به غیر از مسائل اخلاقی و در نظر گرفتن مسئولیت‌های اخلاقی نیست.

عضو هئیت مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قم رعایت اخلاق حرفه‌ای برای مهندسان را یک ضرورت غیرقابل انکار دانست و اذعان داشت: در صورت عدم رعایت این مهم شاهد پیامدهای منفی و معضلات جدی در سطح جامعه خواهیم بود. گرچه نمی‌توان گفت که اخلاق مهندسی به صورت کلی و عمومی رعایت نمی‌شود، چراکه مهندسان متعهدی هم وجود دارند که بدون هیچ نظارت و تذکری اصول حرفه‌ای و اخلاقی را سرلوحه فعالیت خود قرار داده‌اند، اما از سوی دیگر افرادی هم هستند که به دلایل مختلف هیچ توجهی به این مهم ندارند.

خان‌احمدلو منفعت‌طلبی بیشتر، بی‌توجهی به امور دینی و اخلاقی را از جمله دلایل عدم رعایت اخلاق حرفه‌ای برشمرد و اظهار داشت: برخی مشکلاتی که در حال حاضر در حوزه نظام مهندسی بوجود آمده ریشه در موارد ذکر شده، دارد. گفتنی است که بی‌توجهی به اخلاق حرفه‌ای باعث سلب اعتماد جامعه و بهره‌برداران از حوزه نظام مهندسی می‌شود.

وی با اعتقاد به اینکه اهمیت دادن به اصول اخلاقی و حرفه‌ای باید در وجود هر فردی و در هر قشری از جامعه نهادینه شده باشد، تصریح کرد: علاوه بر اخلاق فردی، لازم است که حاکمیت برای کنترل و مجازات افرادی که با رعایت اخلاق حرفه‌ای مشکل دارند ساز و کاری را در نظر بگیرد.

به گفته رئیس سابق سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قم، قانون نظام مهندسی ساز و کاری به عنوان شورای انتظامی را برای رسیدگی به این موارد در نظر گرفته است که البته این مورد هم دارای نقاط ضعفی است.

این مسئول سازمانی بر این اعتقاد است که شورای انتظامی ساز و کاری است برای اینکه هیئت مدیره بتواند آن تعهدی را که در رابطه با رعایت مقررات، حقوق مهندسان و شهروندان دارد پیاده کند؛ از سوی دیگر این استقلال کامل و همه جانبه شورای انتظامی گاهی مواقع باعث می‌شود همخوانی لازم بین این رکن سازمانی و اعضای هئیت مدیره از بین برود. لذا مناسب است که شورای انتظامی و هئیت مدیره سازمان‌های نظام مهندسی با یک برنامه‌ریزی مناسب همسویی و ارتباط بیشتری با یکدیگر داشته باشند.

خان‌احمدلو بررسی مجدد مقررات ملی ساختمان در بخش اداری و فنی را از دیگر موارد تاثیرگذار دانست و گفت: ایران کشوری وسیع با شرایط اجتماعی، اقلیمی، فرهنگی و ... است که تاکنون شرایط اقتصادی متفاوتی را تجربه کرده است؛ لذا داشتن یک الگوی مناسب حداقلی برای مقررات ملی ساختمان لازم است. در واقع رعایت قانون حداقلی بهتر از عدم رعایت تمام و کمال قانون است، گرچه این نظر به لحاظ فنی پذیرفته نیست اما می‌تواند مورد بررسی قرار بگیرد.

این مسئول سازمانی وجود نقشه‌های دوم را یکی دیگر از بخش‌هایی دانست که رعایت اخلاق حرفه‌ای را زیر سئوال می‌برد، و اذعان داشت: نقشه‌های دوم یکی از علت‌های اصلی عدم رعایت اخلاق حرفه‌ای است چرا که مهندس از ابتدا می‌داند طراحی‌ای را که انجام می‌دهد رعایت نمی‌شود، از سوی دیگر ناظر هم مواردی را نظارت می‌کند که طراحی اصولی نداشته است؛ پس از همین‌ مرحله باید به فکر چاره‌اندیشی برای رعایت اخلاق حرفه‌ای بود.

خان‌احمدلو با تاکید بر اینکه به منظور حفظ رعایت اخلاق حرفه‌ای، کمیته اخلاق مهندسی در سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قم برای نخستین بار در سال 89 تشکیل و فعالیت این کمیته با برگزاری جلسات مستمر ادامه یافت که طی این مدت 25 جلسه با حضور اعضای این کمیته برگزار شد، خاطرنشان کرد: برگزاری همایش سراسری تحت عنوان «اخلاق مهندسی، بایدها و نبایدها» اولین برنامه‌ای بود که به پیشنهاد کمیته اخلاق مهندسی در قم اجرایی شد.

اخلاق حرفه‌ای در نظام مهندسی ساختمان باید آسیب شناسی شود

عضو هئیت مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان سمنان، در ادامه این گزارش در گفتگو با خبرنگار مجله ساختمان ضمن بیان اینکه باید دید زمانیکه صحبت از اخلاق حرفه‌ای می‌شود به دنبال چه عارضه‌ای هستیم، گفت: گاهی مواقع در بحث عدم رعایت اخلاق اصلا مسئله حرفه‌ای نیست، به این معنا که در بسیاری از موارد و در مناسبات اجتماعی و رعایت حقوق شهروندی خیلی از موارد رعایت نمی‌شود که هیچ ارتباطی به حرفه ندارد.

حامد شیخ طاهری با اعتقاد به اینکه در برخی مواقع با موضوعات کاملا تخصصی مواجه می‌شویم و هرگونه اشتباه و خطایی باعث ایجاد ضرر و زیان به بهره‌بردار و منافع ملی می‌شود، اذعان داشت: در این شرایط می‌توان گفت که اخلاق حرفه‌ای رعایت نشده است، اما برخی امور ریشه‌های غیرتخصصی و غیرحرفه‌ای دارد. موضوع دیگر این است که اگر فردی در جایگاه یک مهندس، اخلاق حرفه‌ای را رعایت نکند آیا با تغییر شرایط و جایگاه شغلی و حرفه‌ای باز هم چنین رفتارهایی خواهد داشت، لذا رعایت اخلاق در اصل جزو عادات و تربیت افراد محسوب می‌شود.

به گفته عضو هئیت مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان سمنان، وقتی افراد یک جامعه آداب اولیه فرهنگ شهروندی را به جا نمی‌آورند؛ در نتیجه در هر کسوتی اصول اخلاقی را رعایت نخواهند کرد و به هیچ کدام از منافع ملی و مردمی توجه نمی‌کنند؛ پس برخی از مسائل به ریشه‌های تربیتی افراد مربوط است و هیچ ربطی به حرفه ندارد.

شیخ طاهری در ادامه افزود: بر اساس صحبت بزرگان دینی، تربیت و اخلاق باید در دوران کودکی تکمیل شود و بعد سواد و دانش به دنبال آن بیاید، چرا که اخلاق و حرفه در کنار یکدیگر فرد را تکمیل می کنند.

وی با اشاره به اینکه به‌تازگی صحبت از تدریس دو واحد درسی با نام اخلاق حرفه‌ای در دانشگاه‌ها به میان آمده، گفت: اینگونه اقدامات راهکار اساسی نیست و موضوع اخلاق حرفه‌ای نیاز به آموزش‌های پایه‌ای دارد. مهندسان و کارشناسان حوزه ساختمان باید بحث آموزش اخلاق حرفه‌ای را از مدارس شروع کنند، چرا که آموزش در دانشگاه خیلی دیر است و اینگونه آموزش‌ها دیگر تاثیری ندارد.

شیخ طاهری با اعتقاد به اینکه بحث اخلاق حرفه‌ای از جمله مواردی نیست که در چارچوب قراردادهای رایج بگنجد، تصریح کرد: لازم است که متخصصان با توجه و وسواس بیشتری در این حوزه صحبت کنند. قبل از هر چیزی باید دید چه اتفاقی افتاده که متخصصان حوزه نظام مهندسی به فکر اخلاق حرفه‌ای افتاده‌اند، شاید اسم آن چیزی دیگری باشد و به اشتباه از واژه اخلاق حرفه‌ای استفاده می‌‌شود؛ شاید بحث خود اخلاق است و به اشتباه واژه حرفه‌ای به کار می‌رود.

عضو نظام مهندسی ساختمان استان سمنان همچنین یادآور شد: بحث اخلاق حرفه‌ای در نظام مهندسی نیازمند به کار آسیب‌شناسی است. در برخی مواقع موضوع تربیتی است، که نیاز به ترویج و ارتقای فرهنگ عمومی دارد و لازم است نظام مهندسی یا تشکیلات مختلف کار را از بطن جامعه شروع کنند.

گفتنی است که شاید یکی از رسالت‌های مهندسان، آموزش و برگزاری دوره‌های مختلف اخلاق در مدارس باشد.

شیخ طاهری با بیان اینکه شاید برخی از معضلات ریشه در دانش مهندسان و متخصصان داشته باشد، اظهار داشت: اخلاق در حوزه مهندسی تفکیک نشده و بسیار عمومی از آن صحبت می‌شود، باید دید معضلات موجود ریشه حرفه‌ای دارد یا تخصصی. لذا اگر در بحث دانش مهندسی، کنترل و نظارت، اقدامات جدی و مستمر صورت پذیرد و مهندسان بر روی بحث حرفه حساس شوند، بسیاری از مسائل به خودی خود برطرف می‌شود.

عضو هئیت مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان سمنان، بر این اعتقاد است که رسالت شورای انتظامی و هیئت مدیره باید ارتقای سطح خدمات با حفظ استقلال هر دو رکن باشد. این دو، به عنوان بازوان قدرتمند سازمان باید یکدیگر را به سمت جلو هدایت کنند و اینطور نباشد که شورای انتظامی به دنبال کشف تخلفات باشد.

شیخ طاهری در ادامه افزود: شورای انتظامی سازمان نظام مهندسی ساختمان باید با رویکرد ارشاد با حفظ منافع مردم و کشور وظایف خود را انجام دهد و از سوی دیگر هیئت‌مدیره هم این نگاه را تقویت کند و مهندسان را به سمتی هدایت کند که کمترین تخلفات صورت پذیرد.

عضو سازمان نظام مهندسی ساختمان استان سمنان، تاکید کرد: در حرفه ساختمان اثر هر مهندسی، گویای خالق اثر است. لذا باید دیدگاه ما، نسبت به حرفه، ساخت و ساز و خدمات مهندسی تغییر کند و با حساسیت و تخصص بیشتری در این حوزه حضور داشت.

وی با اعتقاد به اینکه حفظ شأن و احترام مهندسان یکی از مهمترین عوامل تاثیرگذار در رعایت اخلاق حرفه‌ای بشمار می‌رود، اظهار داشت: پیشگیری، آموزش و ترویج، به خصوص در نهادهای عمومی مرتبط و غیرمرتبط و تاثیرگذار در ساختمان، می‌توانند راهگشای بسیاری از مسائل حرفه‌ای و اخلاقی باشند.

شیخ طاهری یکی از رسالت‌های جامعه مهندسی را ترویج و فرهنگ‌سازی عمومی اخلاق دانست و گفت: قانون هم باید در این زمینه محکم بایستد تا مردم اثر خوب را بشناسند و مطالبه کنند؛ از سوی دیگر مهندسان هم به دنبال خلق اثر خوب باشند؛ لذا در شرایطی که عرضه و تقاضا برای محصول با کیفیت وجود دارد در نتیجه دیگر دغدغه‌ای به نام عدم اخلاق حرفه‌ای در جامعه وجود نخواهد داشت.

شایان ذکر است مادامی که تقاضا و توقع مردم از کیفیت بالایی برخوردار باشد و هر چیزی را نپذیرند، قدر مسلّم مهندس غیرحرفه‌ای در آن شرایط دوام نمی‌آورد.

شیخ طاهری با تاکید بر بحث ارزشیابی که در ماده 15 قانون نظام مهندسی ساختمان هم به آن اشاره شده، اذعان داشت: در حالی که هنوز در سازمان نظام مهندسی ساختمان نظام ارزشیابی تعریف نشده، چطور به دنبال بحثی به اسم اخلاق حرفه‌ای هستیم. بزرگترین مشکل که حتی باعث سرخوردگی برخی از مهندسان می‌شود تفکیک کار خوب از بد است؛ لذا نظام ارزشیابی می‌تواند مانع بروز اکثر این مسائل ‌شود و در این شرایط بحث عدم رعایت اخلاق حرفه‌ای و کمبودها به خودی خود کنار می‌رود.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۱ تیر ۹۴ ، ۱۹:۵۸
صما، گروه نظام مهندسی- با توجه به دغدغه هایی که از سوی وزیر راه و شهرسازی در اسفندماه سال گذشته مطرح شد که عمدتا ناشی از ابهامات و مسائل انتخابات دوره های قبل سازمان نظام مهندسی بود، این دوره از انتخابات با دقت و جدیت و البته پیگیری و رصدی دوصد چندان روبروست.

به استناد ماده 62 آیین نامه اجرایی قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان، هیئت های اجرایی انتخابات سازمان نظام مهندسی در هر استان باید از طریق اداره کل راه و شهرسازی همان استان انتخاب شوند. لذا تعامل میان این ادارات در سراسر کشور با سازمان نظام مهندسی در استان مربوطه و نیز تدارک ساز و کار برپایی این انتخابات از جمله مسائل مهمی است که باید بیشتر مورد دقت و ارزیابی قرار گیرد. لذا با توجه به آغاز به کار ادارات کل راه و شهرسازی استان‌ها در زمینه برگزاری انتخابات این دوره هیئت مدیره نظام مهندسی ساختمان، «صما» به منظور تشریح بهتر این فرآیند گفتگوهایی با روسای ادارات کل راه و شهرسازی سراسر کشور داشته که بخشی از آن در گزارش زیر منتشر می شود:

تشریح ارکان برگزاری انتخاباتی سالم

به گزارش خبرنگار «صما»، حامد مالی‌فر، مدیر کل راه و شهرسازی استان قزوین، با اشاره به اینکه تعامل بسیار خوبی میان این اداره کل با سازمان نظام مهندسی استان وجود دارد افزود درصدد هستیم تا با همکاری و هماهنگی با نظام مهندسی استان قزوین امکان شرکت در انتخابات را برای تمام اعضای علاقمند و مستعد در این سازمان فراهم کنیم.

وی افزود: برنامه راه و شهرسازی استان قزوین دقیقاً در چارچوب شیوه نامه ای است که وزارتخانه ابلاغ نموده یعنی کلیات و جزئیات برنامه مبتنی است بر قانون، آیین نامه اجرایی و در نهایت شیوه نامه ای که اخیراً از سوی وزارتخانه ابلاغ شده و هیئت های اجرایی و نظارت بر اساس همین شیوه نامه عمل خواهند کرد، در کنار این البته سیاست ما بر این است که هیئت های اجرایی در نهایت دقت و سلامت و به دور از هرگونه جانبداری و یا جناح گرایی نسبت به یک گروه خاص اقدام کنند و موضع گیری ها به دور از این موضوعات باشد که این موضوع بدیهی و مورد تاکید جدی است.

مالی‌فر در خصوص بحث اطلاع‌رسانی به اعضا اظهار داشت: تلاش ما اینست که اطلاع رسانی بسیار خوب، مستمر و دقیق به همه اعضا باشد تا همه افراد علاقمند آگاه باشند که این پروسه انتخابات از کجا شروع می شود و به کجا ختم خواهد شد و این افراد بتوانند فعالیت‌های خود را بر اساس برنامه ریزی درست انجام دهند. در نهایت من فکر می‌کنم اطلاع رسانی درست و دقیق به اعضا یکی از نکات خیلی مهم است.

مدیر کل راه و شهرسازی قزوین یکی دیگر از نکات مهم در برگزاری را انتخابات را انتخاب مکان مناسب برای انتخابات دانست و گفت: این مکان نباید به گونه‌ای انتخاب شود که خدای ناکرده شائبه ای ایجاد شود. همچنین انتخاب درست و دقیق پرسنلی که باید برای این فرآیند در روز انتخابات فعالیت نمایند بسیار مهم است.

وی جامع‌نگری را یکی از خصیصه‌های مدنظر در انتخاب هیئت اجرایی دانست و بیان دشت: اعضای هیئت علاوه بر جامع نگری در این حوزه باید بتوانند به خوبی حساسیت موضوع را درک کنند. همه اینها به نظر بنده ارکان مهمی است که باید در کنار هم قرار بگیرند تا انتخابات خوبی برگزار شود.

مالی‌فر در پایان با اشاره به نظریه وزیر در خصوص استعفای کارمندان اداره راه و شهرسازی قبل از ثبت نام در انتخابات نظام مهندسی گفت: با توجه به اینکه تاکنون استعفایی در مجموعه وزارت راه و شهرسازی نداشته ایم لذا روشن است که از این مجموعه عضویتی در لیست نامزدها نخواهیم داشت.

یکی دو نفر برای حضور در انتخابات استعفا داده‌اند

همچنین حجت‌اله غلامی، مدیر کل راه و شهرسازی استان اصفهان، در گفتگو با خبرنگار «صما» ضمن تشریح روند تشکیل هیئت اجرایی انتخابات سازمان نظام مهندسی در این استان اعلام کرد که انتخاب اعضا انجام شده و 7 نفر عضو اصلی و 2نفر عضو علی البدل مشخص شدند و از روز سه شنبه 28 خرداد ماه کار خود را شروع کردند.

غلامی افزود: چارچوب کار را قانون و آیین نامه ها مشخص کرده اند و ما هم دقیقا در همین مسیر حرکت می‌کنیم. بر همین اساس چارچوب تعیین صلاحیت‌ها روشن است، رد صلاحیت ها هم مشخص است که بابت چه مواردی می توانند افراد داوطلب را رد صلاحیت کنند و قطعاً هیچ داوطلبی سلیقه ای رد صلاحیت نخواهد شد. مواردی که در انتخابات قبلی پیش آمد که بخشی از آن مربوط به همین بحث تشخیص صلاحیت‌ها بود. لذا این بار با توجه به حساسیت و تاکید ویژه وزیر، صرفا مواردی که در قانون صراحتا مشخص شده مبنای تائید و یا رد صلاحیت افراد خواهد بود و سلیقه ای عمل نخواهد شد.

مدیر کل راه و شهرسازی استان اصفهان در ادامه گفت: با توجه به ممنوعیت شرکت افراد از مجموعه اداره راه و شهرسازی در انتخابات و اعلام کاندیداتوری، یکی دو نفر از همکاران ما که علاقمند به شرکت در فرآیند بودند از همین حالا استعفا و قطع همکاری خود را اعلام کرده و از مجموعه ما جدا شدند و این مورد در استان اصفهان به دقت مورد توجه و تاکید است. قطعا یکی از موارد رد صلاحیت‌ها همین است و حتما به استناد بخشنامه جناب وزیر اگر کسی شاغل در مجموعه راه و شهرسازی باشد و داوطلب شرکت در انتخابات، مطمئنا رد صلاحیت خواهد شد و از لیست کاندیداها حذف می گردد.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۱ تیر ۹۴ ، ۱۹:۵۶
طرح استیضاح آخوندی برای بار پنجم در حالی ازسوی نمایندگان مطرح شده است که درست یک ماه قبل هم رییس کمیسیون عمران مجلس با تهیه گزارشی از عملکرد وزیرراه و شهرسازی درحوزه مسکن او را به مجلس کشاند و البته با دفاعیات مطرح شده ازسوی آخوندی نمایندگان ازپاسخ های او قانع شدند.

برای پنجم بار در طول کمتر از دو سال فعالیت دولت یازدهم موضوع استیضاح وزیر راه و شهرسازی از سوی نمایندگان مجلس کلید خورد. اولین بار در اواخر بهمن ماه سال 92 تکمیل نشدن راه آهن مشهد، شیروان، بجنورد، گنبد و گرگان و پس ازآن درتیرماه سال 93 فاضلاب علی آباد کتول وسپس موضوع پاسخگو نبودن وزارت راه به طرح های تملک اراضی، بار چهارم هم مشکلات ناشی از طرح مسکن مهر و در سال جاری هم مجموعه مواردی همچون نبود برنامه ای در حمل ونقل ریلی،عدم انجام تعهدات در حوزه راه روستایی،عدم پیگیری و حل مشکلات مسکن مهر، عدم ساماندهی بازارمسکن، عدم حمایت از مسکن محرومان و.... از جمله شاخص ترین موارد طرح استیضاح آخوندی بوده است که با 30 امضاء تقدیم هیات رئیسه مجلس شده است.

طرح استیضاح آخوندی برای بار پنجم در حالی ازسوی نمایندگان مطرح شده است که درست یک ماه قبل هم رییس کمیسیون عمران مجلس با تهیه گزارشی از عملکرد وزیرراه و شهرسازی درحوزه مسکن او را به مجلس کشاند و البته با دفاعیات مطرح شده ازسوی آخوندی نمایندگان ازپاسخ های او قانع شدند. اما با اینکه هنوز زمان زیادی از این امر نگذشته است نمایندگان مجلس مجددا طرح استیضاح آخوندی را در دستور کار مجلس قرار داده اند. برای روشن شدن موضوع شاید لازم باشد که بحث استیضاح را با تعمق بیشتری مورد بررسی قراردهیم.

رای اعتماد و استیضاح حق قانونی نمایندگان مجلس: استیضاح یک واژه بر گرفته از واژگان عربی است که از نظر واژه به معنای درخواست توضیح است اما دراصطلاح سیاسی به معنای پرسش رسمی نمایندگان مجلس از رئیس جمهور، هیأت وزیران و یا یک وزیر است که پس از ارائه توضیحات آنها باید برای ادامه کارشان از مجلس مجدداً رأی اعتماد بگیرد. البته طرح استیضاح به خودی خود به مفهوم عزل مقام مورد استیضاح نیست بلکه اولین گام در این مسیر تلقی می‌شود و چنانچه در رأی گیری پس از توضیحات وی، به او رأی عدم اعتماد داده شود آن مقام برکنار می‌شود این حق استیضاح از حقوق قانونی نمایندگان مجلس است که در حوزه فعالیت خود به عنوان نماینده مردم و در راستای استیفاد حقوق مردم می توانند از آن استفاده کنند.

زمان لازم برای حل مشکلات مطرح شده از سوی استیضاح کنندگان: معمولا پس از آنکه نمایندگان مجلس اقدام به استیضاح یکی از وزرا می کنند، طبیعی است که فرصت لازم در اختیار وزیر قرار دهند تا در زمان مناسب به مسائل و دغدغه های مطرح شده از سوی آنها رسیدگی کنند. بدون شک وزارتخانه راه و شهرسازی هم از این قاعده مستثنی نیست اما گستردگی حجم مشکلات این وزارتخانه تحت تاثیرادغام، گرفتاری های مربوط به مسکن مهر که از دولت قبل به این وزارتخانه به ارث رسیده، مشکلات ناشی از حجم بالای بدهی به پیمانکاران و مشکلات عمومی و فراگیری که فصل مشترک همه دستگاه‌های دولتی است نظیر کاهش بودجه و معضلات اقتصادی باعث می شود که طبیعتا انتظار رسیدگی سریع و ضرب العجل به مشکلات مطرح شده از سوی استیضاح کنندگان غیرمنطقی به نظر برسد، اما در استیضاح وزیر راه وشهرسازی ظاهرا به این امر توجه نشده است چرا که با طرح پنج باراستیضاح آخوندی درطی دوسال ازعمر دولت یازدهم و طرح سوال و نیز تهدید های مکرر به استیضاح می توان گفت ظاهرا نمایندگان مجلس به عنصر زمان توجهی ندارند!

استیضاح ابزار نظارت عملکرد دولت یا اهرم فشار وخصومت های شخصی؟

اگرچه بدیهی است که نمایندگان حق دارند از امر استیضاح به عنوان یک ابزار قانونی خود برای نظارت بر قوه مجریه بهره بگیرند اما وقتی نمایندگان به صورت مکرر و با فواصل زمانی غیرمنطقی از این ابزار بهره می گیرند ناخودآگاه این شائبه در اذهان متبادر می شود که آیا استیضاح ابزار نظارت است یا چماقی برای تصفیه خصومتهای شخصی؟

تبعات مطرح شدن مکرر استیضاح برای یک وزارتخانه: گفته می شود به طور طبیعی وقتی موضوع استیضاح از سوی نمایندگان مطرح می شود، متعاقبا جو متشنجی بر تمام وزارتخانه حاکم می شود و تمامی پتانسیل و نیروی وزارتخانه که قاعدتا باید برانجام مسوولیت های محوله متمرکزشود صرف آماده کردن دفاع ازعملکرد شود. همین موضوع وغفلت از انجام وظیفه تحت تاثیراستیضاح باعث می شود نمایندگان دلسوز که دغدغه هایی فراتر از مسایل سیاسی دارند در طرح سوال و استیضاح جوانب مختلف را در نظر بگیرند.

سوالی که در این بین مطرح می شود این است که آیا روند استیضاح آخوندی از چهار مولفه مذکور پیروی کرده است. یعنی آیا استیضاح کنندگان با در نظر گرفتن اینکه استیضاح که حق قانونی آنهاست زمان مناسب را به وزیر راه داده اند که پس از طرح استیضاح در جهت رفع مشکلات در یک فاصله زمانی مناسب اقدام کند؟ آیا نمایندگان ازظرفیت استیضاح در جهت قانونی استفاده کرده اند و از همه مهمتر آیا به تبعات منفی طرح مکرر استیضاح اندیشیده اند؟

بی شک اگر استیضاحی بدون در نظر گرفتن هر یک از مولفه های مذکور باشد این شائبه را در اذهان ایجاد می کند که دلیل این همه اصرار بر استیضاح چیست و در واقع زیرپوست استیضاح هایی از این دست آیا دلسوزی نمایندگان مستتراست یا خصومت های شخصی واغراض سیاسی؟ بی شک در نهایت این مردم و افکار عمومی هستند که به قضاوت می نشینند و عملکرد نمایندگان خود و دولتمردان را مورد بررسی قرار می دهند.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۱ تیر ۹۴ ، ۱۹:۵۳
در پی ابطال ماده 7 از سوی دیوان عدالت اداری، ابهامات و اختلاف‌نظرهایی در رابطه با اجرا و عدم اجرای طرح مجری ذی‌صلاح در میان دست‌ا‌ندرکاران ساختمان به وجود آمد که بر همین اساس وزارت راه و شهرسازی نظر خود را در این رابطه اعلام نمود.
به گزارش «صما» روزگذشته منوچهر شیبانی اصل، مدیرکل دفتر سازمان‌های مهندسی و تشکل‌های حرفه‌ای وزارت راه و شهرسازی در نامه‌ای به اکبر ترکان رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور عنوان کرد: بر اساس ماده 10 تصویب‌نامه هیئت وزیران در سال 1383 (بند 2-4-2 مبحث دوم مقررات ملی ساختمان – نظامات اداری)، مجری ساختمان در زمینه اجرا دارای پروانه اشتغال بکار از وزارت راه و شهرسازی است و مطابق با قرارداهای همسان که با مالکان منعقد می‌شود اجرای عملیات ساختمان را بر اساس نقشه‌های مصوب و مدارک ملزم به قرارداد بر عهده دارد. همچنین طبق ماده یاد شده مجری ساختمان نماینده مالک در اجرای ساختمان است و کلیه مراحل اجرای کار به ناظر و دیگر مراجه کنترل ساختمان محول می‌شود.

به گفته شیبانی اصل در تبصره ماده 10 مقرر شده است: شهرداری‌ها و سایر مراجع صدور پروانه ساختمانی موظفند نام و مشخصات مجری واجد شرایط را که توسط مالک معرفی شده و نسخه‌ای از قرارداد منعقد شده با او را در اختیار شهرداری و سازمان‌های نظام مهندسی ساختمان استان قرار دهند که این موارد در پروانه مربوطه قید شوند. بنابراین مالکانی که دارای پروانه اشتغال بکار در زمینه اجرا هستند نیازی به ارائه قرارداد ندارند.

این مسئول در ادامه این نامه یادآور شده است: بر اساس مفاد ماده 10 در بند 12-1 -3 -9 مبحث دوازدهم مقررات ملی ساختمان مصوب 1392 که درخصوص ایمنی و حفاظت کار در حین اجراست و همچنین بر اساس بند 12-1-3-10 صاحب‌کار می‌بایست اجرای عملیات ساختمانی را طبق قرارداد کتبی به سازنده (مجری) واگذار کند.

لازم به ذکر است، در پایان این نامه تاکید شده است: موارد قانونی یادشده در این نامه، باید به سازمان‌های نظام مهندسی ساختمان استان‌ها ابلاغ شود تا اجرای این الزامات قانونی توسط سازمان‌های استان‌ها پیگیری و نتیجه اقدامات از طریق نظامات مهندسی ساختمان در پایان هر فصل به دفتر سازمان‌های نظام مهندسی و تشکل‌های حرفه‌ای وزارت راه و شهرسازی ارائه شود.


۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۱ تیر ۹۴ ، ۱۹:۵۱

با ابلاغ رسمی نامه وزارت راه و شهرسازی به شورای مرکزی و رئیس سازمان نظام مهندسی استان تهران، استفاده از مجری ذی‌صلاح در تمام مراحل ساخت به قوت خود باقی ماند.

به گزارش اختصاصی اسکان نیوز، پیش از این صدور رأیی در دیوان عدالت اداری در موردی خاص بهانه‌ای شده بود برای سازمان نظام مهندسی تهران در رابطه با مجری‌ که این رأی ابهاماتی را در خصوص استفاده از مجری ذی‌صلاح ایجاد کرده بود.

به گزارش خبرنگار اسکان، امروز رسماً این ابلاغیه به شورای مرکزی و غفرانی رئیس سازمان نظام مهندسی استان تهران اعلام شده و به موجب آن مجری به قوت خودش باقی است و در تمام متراژ‌ها و تمام مراحل باید از افراد صلاحیت‌داری که دارای گواهی تأیید صلاحیت‌ که همان پروانه اشتغالی است و توسط وزارت راه و شهرسازی صادر شده، استفاده شود.

بنابراین آن چیزی که به عنوان رأی دیوان عدالت گفته شده هیچ گونه مانعی ایجاد نمی‌کند و کماکان سازمان‌های نظام مهندسی در سراسر کشور ملزم هستند مراتب قانونی را اجرا کرده و از مالکین بخواهند که برای ساخت و ساز خود از افراد دارای صلاحیت استفاده کنند.

بر اساس این گزارش،  این نامه امروز یکشنبه تهیه شده و فردا به طور رسمی اعلام وصول‌ می شود. همچنین در این نامه به بند‌های مختلف قانون از جمله ماده 4، 32، 33 و 34 قانون اشاره شده و استدلال‌هایی که در آیین‌نامه اجرایی آمده و استدلال‌های حقوقی همه بر استفاده از مجری ذی‌صلاح تأکید دارند.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۱ تیر ۹۴ ، ۱۹:۴۲