مشاوره و خدمات مهندسی و مدیریت ساخت

پروانه ساخت،اجرا،اخذ پایان کار تا کلید تحویل توسط مهندسین مجرب پایه یک سازمان نظام مهندسی

مشاوره و خدمات مهندسی و مدیریت ساخت

پروانه ساخت،اجرا،اخذ پایان کار تا کلید تحویل توسط مهندسین مجرب پایه یک سازمان نظام مهندسی

مشاوره و خدمات مهندسی و مدیریت ساخت

انجام کلیه خدمات مهندسی با مجوز رسمی از وزارت راه و شهرسازی و سازمان نظام مهندسی ساختمان :
- تهیه نقشه های اولیه ویلا، مسکونی، مجتمع تفریحی،مجتمع مسکونی، آپارتمان و..
- تهیه پروانه ساختمانی و امور اداری در شهرداری ها و دهیاری ها و نظام مهندسی و..
- ساخت و اجرا توسط اکیپ اجرایی مناسب
- برآورد ریالی اجرا قبل از شروع و مدیریت هزینه
- مشاوره تخصصی با حضور متخصص و کارشناس ارشد درحوزه حقوقی و املاک و مستغلات قبل از خرید، قبل از ساخت، حین ساخت و قبل از فروش

پیام های کوتاه
پیوندها

۳ مطلب در مهر ۱۳۹۴ ثبت شده است

اندر حکایت هیأت مدیره

 

دوره آتی سازمان نظام مهندسی ویژگی خاصی دارد.

در شرایط کنونی نظام مهندسی در کشور دو دهه را پشت سر گذاشته است و اکنون 20 سال از زمان تصویب قانون نظام مهندسی در مجلس شورای اسلامی ‌می‌گذرد. 


در این دو دهه روند تکامل مجموعه نظام مهندسی شامل قوانین و مقررات و همچنین ساختار، سازمان و فعالیت‌هایی است که سازمان نظام مهندسی انجام داده است. در این رابطه می‌توان گفت یک روند رشد یابنده وجود دارد اما رشد نظام مهندسی در همه ابعاد به صورت متوازن و کارآمد نبوده است. در واقع از نحوه انجام فعالیت‌ها تا کیفیت انجام این فعالیت‌ها باید مدنظر قرار گیرد تا برای بهبود و ارتقای این سازمان تلاش‌های موثری صورت گیرد. 


قطعا قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان که در سال 1374 به تصویب رسیده و از همان زمان اجرا شده است دارای کمبودها و کاستی‌های فراوانی است.
از این رو آنچه اهمیت دارد این است که با همکاری و کمک مدیریتهای نظام مهندسی این قانون مورد بازنگری قرار گرفته و اصلاحات لازم در آن صورت گیرد.

 

سازمان نظام مهندسی از یک پشتوانه 20 ساله فعالیت برخوردار است که باید از این تجربه جهت بهبود قوانین نهایت استفاده را ببرد. همچنین باید از مشارکت جامعه مهندسین ایرانی که در عرصه ساختمان فعالیت می‌کنند حمایت کرد. این افراد یک ظرفیت بسیار با ارزشی در قالب سرمایه‌های اجتماعی ایران هستند و مشارکت بیشترآنها در این آسیب شناسی و ارایه راهکار جهت بهبود و اصلاح، بسیار تاثیر‌گذار خواهد بود. یکی از نقایص کار در 20 سال گذشته مشارکت محدود مهندسان بوده است. به خصوص نیروهای با تجربه و حرفه‌ای و همچنین شرکت‌های حقوقی که توانایی و قابلیت بسیار زیادی برای حضور در این عرصه داشته‌اند. درواقع این افراد باید با حضور بیشترشان کمک کنند تا روند اصلاح و بهبود فعالیت‌های نظام مهندسی بصورت رشد یابنده ادامه پیدا کند.


مساله دیگر توجه به برنامه محوری است. هرسازمان اگر نگاه برنامه محور به فعالیت‌های خود نداشته باشد طبیعتا غرق در فعالیت‌های جاری و روزمره خواهد شد. سازمان نظام مهندسی نیز امروزه مسائل مختلف جاری در پیرامون و حاشیه خود دارد. پس هیات‌های مدیریت نظام مهندسی باید از این مسائل روزمره خود فارغ شوند و روی برنامه‌های توسعه و پیشرفت نظام مهندسی تمرکز داشته باشند.

مرحله بعدی پس از آسیب‌شناسی، تدوین یک برنامه عملیاتی و قابل دستیابی و آرمان گراست که باید همه مدیریت‌ها به آن توجه داشته باشند. اگر مدیریت سازمان نظام مهندسی ساختمان در هر استان توانست یک برنامه سه ساله مناسب برای خود تدوین کند، رمز موفقیت نظام مهندسی در استان‌ها برای همیشه رقم خواهد خورد.


به هرحال تا اصلاح قانون نظام مهندسی راهکار چابک سازی هیات مدیران این سازمان این است که افراد داوطلبی که در آینده انتخاب خواهند شد باید روحیه انتقاد پذیری و انعطاف‌پذیری و توجه به نظریات جمعی داشته باشند زیرا با داشتن ویژگی‌های کار جمعی هیات مدیره‌ای که به سازمان نظام مهندسی راه پیدا خواهد کرد می‌تواند کارآمد باشد.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۸ مهر ۹۴ ، ۲۱:۰۳
تحلیلی از مهندس حامد حسن نژاد:

بی مقدمه، سه سال قبل نظام مهندسی ساختمان استان گیلان حدود 12000 نفر عضو داشت،از این تعداد حدود یک چهارم (25%) به مهندسان برگزیده خود رأی دادند، امسال بیش از20/000 عضو داریم، با همان فرمول و روال قبلی شاید باید حدود 6000 نفر شرکت کننده داشته باشیم.
پنجشنبه گذشته استان مازندارن که از نظر تعداد اعضاء و اقلیمی و .. بیشتر از سایر استانها به ما شباهت دارند 11/000 نفر یعنی بیش از 50% مشارکت در انتخابات روز پنجشنبه مشاهده شده است.
به نقل از hsn-eng.blog.ir حامد حسن نژاد
به نظر میرسد با وجود ابزار رسانه ای گسترده ای که امسال باعث آگاهی و روشنگری بیشتر مهندسان گردیده است ، درصد مشارکت اعضاء به مشابه استان همجوار ما و بیشتر از قبل باشد ، چرا که حضور تعداد زیاد کاندیداهای جوان و اشتیاق حامیان جوانترشان برای حضور در صحنه رقابت انتخاباتی، به امید اینکه سازمان نظام مهندسی دست به ساختارشکنی بزرگی در ایجاد ارتباط بین خصوصا" اعضاء جوان خود با سازمان بزند بسیار است.
بشخصه آرزو میکنم این "خانه دوم مهندسین" یعنی سازمان نظام مهندسی ساختمان ، دارای هیأت مدیره ای مدبر ، پویا ، "حاضر" و منسجم در تأمین منافع مهندسین ، گردد...هیأت مدیره ای که ضمن دغدغه ساماندهی امور جاری و خط مشی کلی ، دغدغه منافع اعضاء در رده های مختلف سنی،پایه ای و رشته ای را داشته باشد.
به امید تجلی آرمانهای متعالی .
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۸ مهر ۹۴ ، ۱۵:۲۰

خدمات حرفه ای = درآمد حرفه ای ، آیا این معادله صادق است؟

 

در سال۹۲ اگرچه تعداد ساختمان‌های در حال‌ساخت زیاد شد اما به خاطر آنچه فراوانی مهندس‌ساختمان و تقاضای‌ زیاد برای دریافت کار نظارت بر ساخت‌وساز گفته می‌شود، هر مهندس‌ناظر موفق شد حداکثر ۱۵درصد از ظرفیت‌کاری –سهمیه‌نظارت- خود را به استخدام بازار ساخت‌وساز دربیاورد و ماهانه حدود یک میلیون تومان درآمد کسب کند..

برای سال۹۳ باتوجه به تصویب افزایش ۲۵درصدی حق‌الزحمه نظارت ، الگوریتم تدوین شده برای ارجاع و رکودی که برای ساخت‌وساز پیش آمد ، درآمد ماهانه مهندسان‌ناظر درخوشبینانه ترین حالت به حدود ۱.۲میلیون تومان رسید.

مسوولان سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور با مقایسه درآمد یکسال مهندس‌ناظر و ارقامی که برخی دلالان مسکن تنها در طول یک روز عاید‌شان می‌شود، می‌گویند: تعهدی که مهندس‌ناظر برای کار خود در یک سازه دارد، در قبال دستمزدش، قابل‌ مقایسه نیست. با اعلام نرخ تازه حق‌الزحمه مهندسان ناظر بابت نظارت بر ساخت‌ وساز واحدهای مسکونی، سازمان نظام مهندسی یک بار دیگر بر ناکافی بودن این دستمزد نسبت به تعهد فنی و حقوقی مهندسان ناظر حین نظارت خود، تاکید کرد.

 

بر این اساس، با در نظر گرفتن اینکه هر ناظر در خوشبینانه ترین حالت 2500 متر مربع در سال ارجاع کار داشته باشد و با توجه به میزان نظارت مهندسان ناظر در سال گذشته بر پروژه‌های ساختمانی، با مبنا قرار گرفتن حق نظارت ۶ هزار تومانی برای هر مترمربع، هر مهندس ناظر در سال ۹۳ به‌طور متوسط ۱۵ میلیون تومان در سال معادل تقریبا یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان در هر ماه بابت نظارت حق‌الزحمه دریافت خواهد کرد..

 

وی با مقایسه درآمد مهندسان ناظر با مشاوران املاک، افزود: مشاوران املاک در قبال هر معامله‌ای که روزانه انجام می‌دهند یک درصد ارزش ملک مورد معامله را دریافت می‌کنند این در حالی است که مهندسان ناظر بابت تعهد سنگین حقوقی و فنی که در طول دو سال بابت یک پروژه بر عهده دارند حداکثر یک درصد هزینه تمام شده ساختمان را دریافت می‌کنند که با مقایسه این دو می‌توان به ناکافی بودن و اجحاف موجود در حق مهندسان ناظر پی برد..

. ناکافی بودن حق‌الزحمه‌ای که به مهندس بابت ۲ سال نظارت و پذیرش مسوولیت در پروژه‌های ساختمانی پرداخت می‌شود نسبت به زمان و مسوولیتی که وی در صورت بروز حادثه در زمان ساخت گریبانگیرش می‌شود، قابل بررسی و نیازمند توجه بیشتر مسوولان است.

 

۲ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۱ مهر ۹۴ ، ۱۱:۴۲