مشاوره و خدمات مهندسی و مدیریت ساخت

پروانه ساخت،اجرا،اخذ پایان کار تا کلید تحویل توسط مهندسین مجرب پایه یک سازمان نظام مهندسی

مشاوره و خدمات مهندسی و مدیریت ساخت

پروانه ساخت،اجرا،اخذ پایان کار تا کلید تحویل توسط مهندسین مجرب پایه یک سازمان نظام مهندسی

مشاوره و خدمات مهندسی و مدیریت ساخت

انجام کلیه خدمات مهندسی با مجوز رسمی از وزارت راه و شهرسازی و سازمان نظام مهندسی ساختمان :
- تهیه نقشه های اولیه ویلا، مسکونی، مجتمع تفریحی،مجتمع مسکونی، آپارتمان و..
- تهیه پروانه ساختمانی و امور اداری در شهرداری ها و دهیاری ها و نظام مهندسی و..
- ساخت و اجرا توسط اکیپ اجرایی مناسب
- برآورد ریالی اجرا قبل از شروع و مدیریت هزینه
- مشاوره تخصصی با حضور متخصص و کارشناس ارشد درحوزه حقوقی و املاک و مستغلات قبل از خرید، قبل از ساخت، حین ساخت و قبل از فروش

پیام های کوتاه
پیوندها

مجری ذیصلاح و مصائبش

دوشنبه, ۲۶ تیر ۱۳۹۶، ۰۸:۵۷ ب.ظ
و طبق قانون بر عهده مجری می‌باشد که باید پاسخگوی آنها باشد که قبلا به آن ذکر شده است، که علاقمندان میتوانند در صورت نیاز مطالعه بفرمایند: 

ماده-33-قانون-نظام-مهندسی-چیست/http://hsn-eng.blog.ir/1396/04/26

در این مجال و حالیه، سخن از داستان مصائب مجریان ذیصلاح است ، با آگاهی از وظایف قانونی مجری که از ابتدای ساخت شروع شده و علاوه بر اینکه در طی کلیه مراحل ساخت تا پایان آن، ادامه دارد، همچون ناظران ساختمان، مسوولیت حقوقی و کیفری عواقب ناشی از اشتباهات ریز و درشت در حین اجرا، تا پایان عمر مجری و همچنین وراث او پس از مرگ قابل پیگیری است. 

با فرض بر اینکه هدف قانونگذار مبنی بر کوتاه شدن دست سازندگان فاقد صلاحیت اجرا، با تصویب و لازم الاجرا شدن این قانون، تامین شده باشد، که جای بحث بسیار دارد، بدلیل وجود تعداد زیاد مجریان و عدم توازن بین پروانه های صادره از مراجع صدور پروانه و تعداد مجریان و ایجاد رقابت که باعث شکسته شدن قیمت‌های مصوب حق الزحمه اجرای منعقد شده بین مجریان و کارفرمایان که بعضا`` بخشی از آن هم به دفاتر واسط تعلق میگیرد، در نهایت مجری ذیصلاح با رقمی بسیار پایین تر از حد واقعی خود بناچار شرایط بازار تن میدهد و شروع بکار مینماید. 

حال بزرگترین چالش مجری اینست که ، چگونه برای کارهایی که متقبل شده نماینده مجری کاردان یا مهندس با حقوق مد نظر او بکار گمارد ،اورا بیمه کند ، لیست بیمه ارائه دهد ، مبلغ مالیاتی را که اداره دارایی بر اساس مبلغی بیشتر از دریافتی واقعی که به او پرداخت شده ،محاسبه میکند، پرداخت کند ، سپس ارزش افزوده آن را هم پرداخت کند، دفاتر مالیاتی تنظیم کرده و حق الزحمه حسابدار و حسابرس هم متقبل گردد... و ... و.. و باز با همه این مشکلات و گرفتاریها بدلیل اشباع بازار کار ساختمان،  ناچار به قبول کار بعدی و مسوولیتهای مادام العمر آن شود.. 

بنظر نگارنده، در حال حاضر بدون اغراق اگر عنوان نشود ۱۰۰٪ ، بواقع بیش از ۹۵٪ مجریان ساختمانی « ذیصلاح » که وزارت راه و شهرسازی صلاحیت آنها را وفق ماده ۳۳ قانون سازمان نظام مهندسی ساختمان مصوبه مجلس شورای اسلامی ، اعتا نموده، بمعنای واقعی خود سازنده ساختمان نیستند، بلکه بنوعی ناظر مضاعف ، یا در بهترین حالت خود همیار فنی سازنده اصلی که همان صاحب کار یا کارفرما  میباشد، هستند. به بیانی دیگر مجری واقعی علاوه بر پیاده سازی و اجرای فنی ساختمان، باید نسبت به تهیه مصالح مرغوب و استاندارد و اکیپ اجرایی مجرب که دارای مدارک لازم فنی و حرفه ای باشند، نیز اقدام کند، و صاحب کاری که فاقد صلاحیت فنی اجرایی است و اساسا`` سرمایه گذار صنعت ساختمان است، نه سازنده ذیصلاح ، کار اجرا را تمام و کمال به مجری بسپارد.

لذا وقتی چنین اتفاقی نمی افتد و اکثر کارفرمایان و بلکه همه ایشان، خود تمایل به اجرای ساختمان داشته و بهمین دلیل تمایلی به پرداخت حق الزحمه کامل مجری ندارند، نقش مجری در حد یک ناظر مقیم و در بیشتر موارد ناظر پاره وقت مضاعف بر ناظران سازه و معماری و تاسیسات، و در خوشبینانه ترین حالت باوجود وجدان و حس مسوولیت کاری مجری ( با عنایت به رقم پایین دریافتی اش  ) بعنوان همیار فنی سازنده که در مراحل ساخت همراه و یاری رسان فنی او خواهد بود، تنزل پیدا میکند. و اینچنین است که مجری ذیصلاح وارد سیکل معیوبی میشود بین کارفرما و سازمان نظام مهندسی و ناظران ساختمان و مراجع صدور پروانه و کارشناسان محترم ماده ۳۵ وزارت راه و شهرسازی و در نهایت غول بی یال و کوپالی بنام دارایی و ارزش بر افزوده ، همه اینها فارغ از اتفاقات و حوادث اتفاقی ناشی از کار است که مجری محترم را در گیر دادگاه و عواقب حقوقی و کیفری ناشی از عدم تمکین کارگران ساختمانی در استفاده از وسایل ایمنی و عدم رعایت موارد ایمنی، میکند.

حقیقت امر اینست که هدف قانونگذار در گرفتن کار از سازنده فاقد صلاحیت و سپردن آن به سازنده ذیصلاح فی الذاته مثبت و البته موثر در بهبود کیفیت ساختمانها برای امنیت بهره برداران و شهروندان بوده و میباشد و صدالبته ، وجود و حضور مجری ذیصلاح به گواه سابقه ۱۶ ساله نگارنده و آمار منتشر شده نسبت به زمانیکه ساختمانها بدون حضور حتی کمرنگ و کنونی مجری ، خود تاثیر زیادی بر کیفیت ساخت دارد ، اما بواقع مشکلات و مسائل متعددی که این بخش از صنعت ساختمان که بازوی اجرایی کارفرمایان و سرمایه گذاران در صنعت ساخت و ساز هستند و دچار آنند، در بسیاری از موارد و مباحث کمتر دیده شده است که حقیقتا جای چاره اندیشی و ارائه‌ی راهکارهای اجرایی دارد که در آن صورت ، صنعت ساختمان شامل دگرگونی مثبت تری نسبت به قبل در کیفیت و رضایت و امنیت خاطر و توسعه پایدار خواهد شد.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی