مشاوره و خدمات مهندسی و مدیریت ساخت

پروانه ساخت،اجرا،اخذ پایان کار تا کلید تحویل توسط مهندسین مجرب پایه یک سازمان نظام مهندسی

مشاوره و خدمات مهندسی و مدیریت ساخت

پروانه ساخت،اجرا،اخذ پایان کار تا کلید تحویل توسط مهندسین مجرب پایه یک سازمان نظام مهندسی

مشاوره و خدمات مهندسی و مدیریت ساخت

انجام کلیه خدمات مهندسی با مجوز رسمی از وزارت راه و شهرسازی و سازمان نظام مهندسی ساختمان :
- تهیه نقشه های اولیه ویلا، مسکونی، مجتمع تفریحی،مجتمع مسکونی، آپارتمان و..
- تهیه پروانه ساختمانی و امور اداری در شهرداری ها و دهیاری ها و نظام مهندسی و..
- ساخت و اجرا توسط اکیپ اجرایی مناسب
- برآورد ریالی اجرا قبل از شروع و مدیریت هزینه
- مشاوره تخصصی با حضور متخصص و کارشناس ارشد درحوزه حقوقی و املاک و مستغلات قبل از خرید، قبل از ساخت، حین ساخت و قبل از فروش

پیام های کوتاه
پیوندها

درس عبرتی از حادثه کارگاهی

سه شنبه, ۲۷ تیر ۱۳۹۶، ۱۲:۱۴ ق.ظ
در سال 87 چهار طبقه تک واحده بر روی پارکینگ پایانکار میگیرد. هر یک از واحدها یک اتاق خواب 14 متری و یک اتاق 6 متری داشته است. ناظر گاز می‌گوید که مالک حق ندارد در اتاق 9 متری دودکش گاز بگذارد. چون طبق ضوابط اتاق خواب زیر 12 متر، انباری است و اتاق خواب محسوب نمی‌شود.


🔹بر اساس این موضوع مالک در اتاق خواب 9 متری نه لوله گاز می‌گذارد و نه دودکش! در زمان بهره‌بردای در همان سال 87 ساکنین پس از خرید آپارتمان برای اتاقهای 9 متری لوله‌کشی گاز می‌کنند و شیشه پنجره را سوراخ می‌کنند و دودکش می‌گذارند . 


🔹در سال 91، طبقه دوم واحدش را به شخص دیگری می‌فروشد و مالک جدید این بار دیوار را سوراخ می‌کند و سنگ نما را شیار شیار می‌کند و اسمش را می‌گذارد دودکش. در همان سال 91 سه نفر در اتاق 9 متری می‌خوابند و هر سه دچار مرگ خاموش می‌شوند و میمیرند .


🔹اصحاب دعوا به شرح ذیل به دادگاه فراخوانده میشوند و تقصیر میگیرند :


 1- مالک آپارتمان

2- سازنده

3- ناظر گاز 20% تقصیر می‌گیرد. ناظر گاز از خود دفاع می‌کند که من به ضوابط عمل کردم اما قاضی می‌گوید من از تو خروجی کارت را می‌خواهم. قاضی می‌گوید وقتی تو تاییدیه داری به ساختمان اختیار مطلق داشته‌ای! تو متعهد به نتیجه هستی. تو باید بر اساس آنچه نتیجه کار خواهد شد تصمیم می گرفتی چون اختیارداری!

4- لوله‌کش گاز

5- ناظر 10% تقصیر می‌گیرد.


🔹نکته: پیچ حقوقی اینجاست، ناظر گاز باید توجه کند که آیا ضوابط می‌تواند جای ابتکارات و خلاقیت را بگیرد. درست است که ضوابط گاز به آن صورت است اما کدام یک به نتیجه بهتر و مطلوب‌تری می‌رسد. ضوابط محض یا ابتکار و تصمیم‌گیری درست بر اساس دست‌یابی به نتیجه درست! البته اگر ناظر در این حالت خروجی گاز می‌گذاشت و باز هم خفه می‌شدند باز هم تقصیر می‌گرفت!!! بنابراین راه‌حل درست و اشتهاد این بوده که برای اتاقها لوله گاز تعبیه کند و دودکش بگذارد و البته دریچه تبادل هوا هم بگذارد، دو تا دریچه بگذارد و یا سازنده را مجبور کند که splite بگذارد و یا گرمایش را با بخاری برقی تامین کند. در این صورت باید به مالک دستور کار بدهم و با ایشان صورتجلسه کنیم که گرمایش این اتاق بخاری برقی است و باید طی یک گزارش به شهرداری اعلام کنیم که سیستم گرمایش این اتاق بخاری برقی است.


🔹نکته: ناظر اعتراض می‌کند چرا به من 10% تقصیر می‌دهید؟ هیئت کارشناسی اعلام می‌کند چون تو اسمت در این پروانه است، یعنی تک ناظر هستی و صلاحیت هر 4 رشته تاسیسات مکانیکی و برقی و سازه و معماری را دارا هستی. ایشان می‌گوید که اصلا نقشه تاسیسات مکانیکی و برق وجود نداشته، کارشناسان می‌گویند درست است که نقشه‌های تاسیسات مکانیکی و برقی وجود نداشته است اما ناظر حکم طراح را در این شرایط دارا می‌باشد!


🔹نکته : اگر ساختمان نقشه تاسیسات مکانیکی و برقی نداشته باشد، مهندس ناظر سازه در واقع هم طراح و هم ناظر رشته‌های تاسیسات مکانیکی و برقی محسوب می‌شود.


🔘 جمع‌بندی : در این پرونده ناظر نمی‌بایست برگه سبز را میداد و باید در گزارش مرحله نازک کاری و اتمام عملیات می‌نوشت که این اتاق خواب فلان که مساحت آن 9 مترمربع است می‌بایست سیستم گرمایش آن به صورت بخاری برقی باشد و با مالک این موضوع را صورتجلسه می‌کرد. و در ادامه از مالک تعهد می‌گرفت که به مالک بعدی اعلام کند که سیستم گرمایش این اتاق بخاری برقی است و از مالک فعلی اثرانگشت می‌گرفت. البته اصرار شدید می‌کرد که برای اتاق 9 متری حتما و ضرورتا دریچه تبادل هوا گذاشته شود. 


🔘 نکته بسیار مهم : تعبیه دریچه تبادل هوا با هر نوع سیستم گرمایش برای اتاق 9 متر و کمتر لازم و ضروری است و تعداد این دریچه‌ها باید 2 عدد باشد .


🔘 🔘 بنابراین اراده یک مهندس باید در تصمیم‌گیری‌ها به صورتی باشد که نتیجه مطلوب باشد و خروجی درست باشد. خلبانی که هواپیمایش در حال سقوط است اگر آن را به سلامت بنشاند ستایش می‌شود هرچند که چک لیست‌های پرواز را رعایت نکرده باشد. مهم خروجی کار اوست!


🖌منبع: کانال حقوق مهندسی .

@HOGHOGH_MOHANDESI

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۶/۰۴/۲۷

نظرات  (۱)

۲۷ تیر ۹۶ ، ۰۰:۱۶ مهندس رضا عباسی
سلام همکار گرامی
به ما هم سر بزنید
ممنون
پاسخ:
ارادتمندم جناب مهندس عباسی گرامی .. عجب وبلاگ فعالی دارید شما. 
آرزوی موفقیت دارم برای شما در افزایش آگاهی و دانش دیگران.. و موفقیت های کاری

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی